Från katastrofkvalitet till godkänt på bara fyra månader. Det är resultatet av ett intensivt samarbete mellan insamlingspersonal, medarbetare på Gräfsåsen och Biogasbolaget. Plastpåsar och andra felsorterade föremål har sorterats ut manuellt från matavfallet för att det ska vara möjligt att använda i biogasanläggningen.

– Vi är imponerade över engagemanget och tacksamma för all hjälp vi fått från medarbetare på Avfall/VA. Nu hoppas vi att fler invånare i Östersund bättrar sig, så att vi slipper lägga tid på eftersortering, säger Annika Lidgren, marknadsansvarig på Biogas i Jämtland Härjedalen.

För mycket plast

I december började Biogasbolaget, med hjälp av medarbetare på Gräfsåsen, att lagra matavfall som skulle användas till uppstarten av anläggningen. Det blev då tydligt att kvalitén på matavfallet var för dåligt. Framför allt var det för mycket plastpåsar i stället för papperspåsar.

Därför startades ett intensivt arbete med kontroller av matavfallskärl, registrering av avvikelser och felsorteringsavgifter. Dessutom beslutades om manuell eftersortering. Det innebär att alla insamlingsfordon har tippat matavfallet på en plan uppe på Gräfsåsen. Insamlingspersonal och medarbetare från avfallsanläggningen har sedan plockat bort oönskat material med hjälp av krattor och båtshakar.

Mycket bättre

Medarbetare från Biogasbolaget har varit på plats regelbundet för att hjälpa till och bedöma kvalitén, och utvecklingen är mycket positiv. Redan i början av maj var matavfallet så rent att flera insamlingsfordon kunde börja tippa direkt i mottagningshallen på biogasanläggningen.

– Det känns fint att vi lyckades hitta en positiv drivkraft kring något som egentligen var bedrövligt. Ännu återstår mycket jobb för ett renare matavfall, för egentligen är det ju våra invånare som måste sortera bättre. Men detta är en delseger och alla inblandade ska vara stolta! säger Annika Lidgren.